Vilket körkort behöver du?

Släpvagnskalkylator här nedan:

B96 – Utökad B-behörighet

BE körkort – Tungt släp

• B96 Start

Börja med att ta kontakt med oss vi finns på:
    Hotellgatan 20, Ljusdal, Tel: 0651-10208,
    E-post: kontor@ljusdalstrafikskola.se

B96 kräver inget körkortstillstånd eller teoriprov.
    Vi hjälper dig att planera din utbildning och att boka prov.

B96 Start

• Steg 2 Boka Provet

Förarprovet planeras

Vi planerar in ditt Förarprov och planerar körlektionerna utifrån när du får tid för ditt prov.
    Du måste även ha fotograferat dig hos Trafikverket för att få genomföra körprovet.
    Information om var och när du kan fotografera dig får du av oss.

Steg 2 Boka Provet

• Steg 3 Lektion

Körning

Din lärare går tillsammans med dig igenom de moment som ingår i provet: Koppla i hop ekipaget, säkerhetskontroll (inkl. last), manövrering och körning i trafik och på landsväg.

Steg 3 Lektion

• Steg 4 Körprov

Uppkörningsdagen

Ditt förarprov börjar på Trafikverkets samlingsplats, OKQ8 i  Ljusdal. Trafikskolan har ställt släpet på plats så du åker dit och möter upp förarprövaren från Trafikverket.
    Körprovet är 60 min långt.
    För att få genomföra detta krävs det att du har fotograferat dig på Trafikverkets Förarprovskontor.
    Körprovet samt tillverkning av körkort kostar 1160 kr, detta är en avgift Trafikverket fakturerar dig.

Steg 4 Körprov

• BE - Start

Körkortstillstånd

Du behöver ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen samt ordna med giltig legitimation. Det gäller alla, även för dig som redan har bilkörkort.

• Steg 2

Börja plugga teori

För att ta ett BE-körkort krävs både teori- och körprov. Börja så snart du kan med teorin, denna får du tillgång till direkt efter betalning. Tänk på att du behöver uppdatera och komplettera dina teorikunskaper, även om du redan är en rutinerad förare.

• Steg 3 Info

Bokning av prov

Vill du att vi hjälper dig att boka teori- och körprov via oss på trafikskolan så ställer vi en del krav på dig som elev.

Kontakta oss så berättar vi mer hur vi tänker kring proven och vilka krav som ställs.

• Steg 4

Teoriprov

Teoriprovet på Trafikverket bokar vi åt dig. Teoriprovet och tillverkning av körkortet kostar tillsammans 655 kr, detta är en avgift Trafikverket fakturerar dig.

• Steg 5 Körlektion med oss

Körlektion

Trafikskolan hjälper dig med planeringen av utbildningen utifrån dina förkunskaper. På körlektionerna går vi igenom de delar Trafikverket bedömer vid provet. Provets innehåll består av: Säkerhetskontroll av bil och släp, Funktionsbeskrivningar, Lastsäkring, Manövrering, och körning i varierade miljöer i trafik (stad och landsväg)

• Steg 6

Körprov

Körprovet är 75 min. Körprovet kostar 1650 kr, avgiften för detta fakturerar Trafikverket dig i efterhand.
    Körkort – Frihet
    Grattis! Nu har du klarat ditt körkort och får köra direkt med giltig legitimation tills du hämtat ditt nya körkort!!

B96 – Paketpris
3000kr
I paketet ingår 1,5timmes lektion med trafiklärare bil + lastad släpvagn
(Behövs mer körtid utöver paketets innehåll så är lektionstiden 45min/lektion)